söndag 27 januari 2013

Hets eller pepp?

Jag är som bekant rätt glad i att träna. Jag trivs på gymmet men har såklart brist på inspiration och energi precis som alla andra. Ibland blir jag provocerad men för det mesta peppad av att läsa om andras träning. Uppskattar sällskap till träningslokalen, bli dit-släpad eller bara tillfrågad att hänga på. Jag behöver som alla en "spark i baken". Jag tränar för att må bra och känna mig stark.
Det finns ett omtalat klipp  från Nyhetsmorgon som visar en kort debatt angående Rebecca Weidmo Uvells artikel (Läs artikeln i sin helhet här) i Aftonbladet kring träningsstatus i sociala medier. I debatten deltar även Heléne Ahlson, känd som "Ice" från Gladiatorerna.

http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=2262324

Har tyvärr inte lyckats lära mig hur jag infogar videoklipp från någon annan källa in Youtube...så ni får klicka på länken helt enkelt :-)

Rebecca Weidmo Uvell menar att träningshetsen gått för långt och har skrivit en debattartikel där hon menar att:

"Träning har blivit ett poserande, ett sätt att förstärka egenskaper som anses positiva. Som gör dig till en lite bättre person än alla andra. Men det har faktiskt väldigt lite med hälsa att göra."


Min känsla, helt min egen åsikt, var att Rebecca såg väl inte så avslappnad ut, eller utstrålade att hon var trygg i sig själv, bredvid en supersnygg och vältränad tjej som Heléne. Bara där föll hon rakt igenom golvet i trovärdighet.

Målet med träning behöver inte betyda att man måste bli en renodlad fitness-människa. Hälsa och välmående räcker långt. Och kan vi inte bara sluta klaga på dem som mår bra, bara för klagandets skull? För att vi själva mår bättre av att klanka ner på dem som vi är avundsjuka på, eller?
Kaxiga ord från en journalist som egentligen själv får dåligt samvete för att hon inte tränar och kanske heller inte lever särskilt hälsosamt. Att applicera det på hela svenska samhället är ju inte särskilt intelligent.
Att leva så man mår bra gör man bara för sin egen skull, som dessutom blir en ren bonus för omgivningen. Punkt.


Hetsig eller peppande? Ingen aning, jag gör det för min egen skull.
Inte för att göra någon annan irriterad. Och blir någon det så är det ju
inte mitt problem :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...