måndag 4 februari 2013

Egg-stra gott

Svårt att få till bra bilder utan dagsljus...
I jakten på det perfekta mellan-kvällsmålet eller efterrätten för den delen har jag nu hittat min senaste proteinfavorit, äggvitefluffen! Herregud så gott - extremt mättande. Den portionen jag gjorde räcker för två - minst

3 äggvitor
sötningsmedel
1/2 skopa kaseinpulver
lättmjölk eller vatten
valfri frukt eller bär

Blanda kaseinpulvret med lättmjölk, eller vatten för färre kalorier. Ställ i kylen minst 10 min.
Vispa äggvitorna hårt, tillsätt sötningsmedel
Ta ut kaseinet, vispa fluffigt och blande ner i äggvitevispet och vispa ytterligare en stund.

Lägg på din topping, jag tog banan och kardemumma.
Går att variera i det oändliga, med tex bär i smeten. Choklad eller Blåbärsfluff...

Eftersom det blev för mycket för mig att äta frös jag in hälften. Så förhoppningsvis har jag en god vaniljglass att äta senare i kväll :-)

7 kommentarer:

  1. Nej minimalt med disk ska det vara, och även med ingredienser i det man gör. Det blir jue bäst resultat om du använder ballongvispen på en stavmixer dock. Men kan ge dig ett exempel: Testade att göra proteinbollar på det och fick använda en femtedel i mängd mot vassle. :O
    Jag har testat dom förrut men vet inte om jag märkte någon skillnad. Men då var jag inte inne i en sån ätapånattenperiod som jag är nu. Värken håller mig jue vaken och då så blir jag hungrig. Och då skiter jag i mitt sunda jag under dagen bara jag får nåt i mig så att jag får sova. :P Måste komma ur den ovanan på nåt vis och dessa piller kanske hjälper mig med det.
    Här blir det kanske både trilla och rulla in på gymet idag för det snöar ute och då ser man jue inte vart all is är inunder.

    Ja vad tråkigt det är när man ska ta bilder utan dagsljus. Tur att i går mot ljusare tider i alla fall. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men fy att du ska behöva ha ont :( Hoppas du får sova om nätterna snart. Sömnen är ju det viktigaste av allt. Som du håller igång borde du ju somna av utmattning kan man tycka ;)
      Har experimenterat lite själv i köket idag med proteinmuffins...men de blir så äggiga :((
      Här vräker ngt slags snöblandat regn ner...våren känns lååångt borta just nu.

      Radera
  2. Det är jue kronisk värk så det gäller att lära sig leva med det tyvärr. :( Dagtid funkar för då är man jue vaken. Haha ja i den mån man kan kalla mig det efter sömnlösa nätter. Kroppen är i stress när muskeln i axeln inte förstår att den ska vila. Själv är jag lugn som en filbunke. :)
    Har du testat några utav dom muffinsrecepten som jag har på receptsidan, bloggen och One Bake burkarna?! Själv så håller jag på med att försöka få fram ett semmelbröd som är så kalorifattigt som det bara går utan för dens skull tulla på smaken. :P
    Vräker ner snö här oxå! Ska visst snöat ett par dar nu om dom har spått rätt. Sen sol igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar verkligen att du kunde slippa ifrån det där, och åtminstone få sova om natten!
      Jo, det har jag ju, de där med äpplen i för rätt länge sen...måste vart nästan två år sen...
      Men jag är hopplös på att följa recept *rodnar* jag ska alltid lägga till och dra ifrån, med varierande resultat kan jag säga ;)
      Men jag ska äta upp de jag har, barnen gjorde "vanliga" muffins. I mina petade de ur jordnöts- smöret och dissade resten *hahaha*
      Ser med spänning fram emot semlorna!!

      Radera
  3. Ja man blir lite knäpp utav att inte få sova... mer än vanligt då. ;)
    Kanske när jag hade det på bloggen med rostade havregryn till?! Det är nog en två-tre år sedan skulle jag tro. Tiden går så fort! :P
    Lika hopplös jag! :D Så tänk dig när jag ska få till mina höftade experiment till måttade recept. Inte det enklaste måste jag säga.
    Haha men jordnötssmöret gick hem i alla fall. Är ordning och reda på dine tjejer tycker jag. ;) Filurar på att göra semlorna så att dom kman göra dom med olika smak, inte bara den vanliga traditionella lixom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lite knäpp orginal är man allt ;) Men jösses, 2-3 år...men tur att vi inte åldras ;)
      Jo, lilla Alva kan äta jordnötssmöret direkt ur burken med en sked! Precis som jag *rodnar* hehe
      Såg bilden på din semla på Instagram, holy moses vad god den ser ut! Kan knappt bärga mig till semmeldagen! ;)

      Radera
  4. Haha ja man ska inte vara som alla andra utan sig själv. Tiden går fort, det ser man på barnen. Men inte blir vi nåt äldre inte. ;)
    Jag är precis likadan! Det sägs att man ska bli mättare fortare på fett. Det har inte jag märkt för det är ingen botten i mig när det kommer till jordnötssmör... mer att jag ser botten på burken. :D
    Måste få den klar tills dess så receptet kan läggas ut då. Tänkte att få till den i olika smaker plus den "vanliga" tradionella oxå då då. :P

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...