fredag 26 april 2013

Med anledning av strejken


Jag är grymt besviken på skolans agerande. Brevet är inte helt författat av mig utan av en annan besviken förälder som delat sitt brev via Facebook och uppmanat andra föräldrar att ställa skolledningen till svars. Det handlar inte om att jag inte har råd med att skicka med mat till mitt barn. Hela situationen är bara upp&ner och bak&fram. Jag har plockat bort skolansnamn, länkar, mitt barns klassnummer och min namnteckning men det står med i brevet jag skickat till rektorerna på skolan.
Skulle lätt bjuda hela skolan på pizza om jag kunde, tycker inte det skulle kunna vara så svårt att skeppa in exempelvis 1000 st pizzor (antalet elever på skolan) då vi bor i Stockholm med ett obegränsat utbud på restauranger...skolan har hela helgen på sig att lösa den uppgiften.

Mailet till skolans rektorer:
"Jag vill ge några synpunkter, perspektiv och iakttagelser med anledning av informationen på xx-skolans hemsida, "Varsel om strejk".
(länken borttagen)

Vi får som föräldrar veta att skollunch och mellanmål inte kommer att serveras på skolan om strejk bryter ut på måndag. Enligt skollagen så gäller i 10 kap. 10 § att "utbildningen ska vara avgiftsfri" och att "eleverna ska utan kostnad ha tillgång till böcker och andra lärverktyg som behövs för en tidsenlig utbildning samt erbjudas näringsriktiga skolmåltider".

Enligt kutym får inte skolan låta någon annan utföra de arbetsuppgifter som är inbegripna av strejken, men det finns inget som säger att inte skolan kan lösa problemet på annat sätt. I det här läget verkar det låta som att skolan lägger över ansvaret på föräldrarna istället för att ta det själv. Intressant nog blir konsekvensen av en sådan strategi ett slags passivt strejkbrytande.

Poängen med en strejk är nämligen att arbetsgivaren får kostnader eller minskade intäkter när förhandlingar fastnat eller brutit samman. Det blir ett extra tryck för att upprätta förhandlingar och hållbara överenskommelser. Här läggs alltså kostnaden på föräldrarna istället, varmed skolans och framför allt Stockholms kommuns finansiella resultat snarare stärks av en eventuell strejk. Kommunals kostnader för strejken går på deras strejkkassa, medan stadens kostnader för strejken till viss del externaliseras till föräldrarna. Den logiken rimmar illa och kan knappast ligga i varken de strejkandes eller föräldrarnas intresse.

Jag inser att beslut och riktlinjer egentligen ligger på högre ort, nämligen utbildningsförvaltningen eller rentav kommunfullmäktige, men det frånsvär i vilket fall inte skolans ansvar gällande sin verksamhet.

Det finns diverse kreativa sätt att lindra en del av problematiken och det verkar underligt att det inte ska gå att exempelvis köpa in förnödenheter till lunch och mellanmål på den lokala mataffären eller anlita en budfirma för tillgång till dryck, frukt och smörgåsar.

Som alternativ till konventionell lunch går det bland annat att:
- ge föräldrar en ersättning för att de skickar med sina barn lunch
- ge de äldre barnen lunchkuponger och följa med dem på närliggande restaurang
- anlita cateringfirma eller restaurang för att leverera lunch.

Naturligtvis blir sådana åtgärder dyrare än att inte göra någonting, men det är som sagt poängen med en strejk.

Det är dessutom extra viktigt att familjer med mer ansträngd ekonomi får ekonomisk ersättning i förskott eftersom det som vanligt är de som drabbas värst av kommunens underlåtenhet vid aktuell strejk.

Hur som helst anser jag att ni bör följa skollagen och jag avser att på tisdag kl 8.15 lämna mitt barn utan medhavd mat till klass (infon borttagen) Jag utgår från att ni löser matsituationen på ett tillfredsställande sätt. Det finns bland annat pizzeria, ICA och minst tre lunchrestauranger inom gångavstånd.

Tänker ni avvisa oss eller ta andra myndighetsbeslut så önskar jag få dessa beslut skriftligen.

Vänligen,
"underskrift"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...