lördag 14 april 2012

Helt klart värt det.

De som känner mig vet att jag är tokig i kanelbullar. Kardemummabullar slinker gärna ner de med. Så ut i snöslasket och inhandla mat- och bakingredienser. Supersynd var det om mig som slirade runt på gatorna släpandes två tunga kassar hem.
Men jösses vad gott det blev! Stora kanelbullar med dinkel. Godaste bullarna ever!!

Varma nybakta bullar med ett glas kall mjölk.
Finns inget som kan toppa det!


Det blev lite mer fyllning till andra plåten
så då fick det bli snurror så man kan få en av varje ;-)

De som gillar att baka hittar receptet här:

Jag använde bara dinkelmjöl i mina bullar. Använde också uteslutande råsocker. Till fyllningen blandade jag råsocker, kokossocker kanel och kardemumma, och mycket smör såklart :-)

Ingredienser
50 g jäst för söta degar 
5 dl mjölk 
150 g rumsvarmt smör 
1 tsk salt 
1 dl strösocker 
2 tsk stött kardemumma 
13-14 dl siktat dinkelmjöl eller vetemjöl special 

Fyllning: 
150 g rumsvarmt smör 
1 dl strösocker 
2 msk malen kanel 

Garnering: 
1 äggula 
1 msk mjölk 
1 krm salt 
1/2 dl råsocker
Gör så här
  • Smula jästen i en bunke.
  • Värm mjölken till fingervärme, 37°.
  • Häll den över jästen, rör om så att jästen löser sig.
  • Tillsätt smör, salt, socker, kardemumma och nästan allt mjöl.
  • Arbeta degen tills den blir blank och smidig.
  • Låt jäsa under bakduk ca 15 min.
  • Sätt ugnen på 250°.
  • Rör ihop fyllningen.
  • Arbeta degen på lätt mjölat bänk.
  • Dela den i två delar och kavla ut dem till rektanglar, ca 30x45 cm.
  • Fördela fyllningen på rektanglarna.
  • Vik dubbelt från långsidan.
  • Skär tvärsöver i ca 2 cm breda remsor.
  • Vrid degremsorna och forma dem till lösa knutar.
  • Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.
  • Låt jäsa under bakduk ca 20 min.
  • Blanda äggula, mjölk och salt.
  • Pensla bullarna och strö över råsocker.
  • Grädda i mitten av ugnen 8–10 min.
  • Låt svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...